Derfor bygger Dagrofa lokale onlinesupermarkeder
Landets tredjestørste dagligvarekoncern, Dagrofa, kommer nu med sit bud på, hvordan man vil finde sin plads i markedet for onlinehandel med dagligvarer.
Det sker i første omgang gennem kæderne Spar og Min Købmand.
Efter at have brugt 2020 på at teste en ny, digital platform er den første håndfuld Spar- og Min Købmand-butikker gået i luften med deres onlinebutikker.
- Vi skal være til stede, hvor kunderne er, og vi kan bare konstatere, at markedet for dagligvarehandel online vokser. Dette er vores svar på en løsning, som imødekommer efterspørgslen og kundernes behov, siger Richo Boss, kædedirektør for Spar, Min Købmand og Letkøb.
Frihed til selv at vælge
Dagrofa har bygget en central platform, som den enkelte købmand kan tilmelde sig. Købmanden bestemmer selv vareudvalg, priser og leveringsform.
- Den onlinebutik, du møder som kunde, er din lokale dagligvarebutik. Det er præcis samme sortiment og priser. Du handler ikke i en dark store med et centrallager. Det er din lokale købmand – bare på nettet, forklarer Richo Boss.
Han mener dermed, at Dagrofa adskiller sig ved at bygge ikke ét onlinesupermarked, men flere hundrede.
- Vores platform giver købmændene fuld frihed. Hvilke varer vil de sælge online? Vil de tilbyde click and collect eller levere hjem til døren med egen varebil eller et fragtfirma? Vi har i forvejen over 200 købmænd, der leverer varer ud. De har brugt telefonen som bestillingsplatform, men får nu digital understøttelse, siger Richo Boss.
Markedet for onlinehandel med dagligvarer er katapulteret under coronakrisen. Nemlig.com har måttet ansætte 1.000 nye medarbejdere, omsætningen slår alle rekorder, og både Salling Group og Coop er på vej med egne digitale tiltag.
Mere agil og lokal
Nu melder Dagrofa sig også ind i kampen. Med en platform, som ifølge Richo Boss er mere agil og lokalt tilpasset end konkurrenternes.
I første omgang vil Richo Boss have tilkoblet de cirka 200 købmænd, som i forvejen leverer varer ud til kunder. Det sker løbende over de kommende år.
I en ny analyse fra Retail Institute Scandinavia svarer 15 pct. af danskerne, at de i fremtiden forventer at handle flere af deres dagligvarer online. I et marked, der før corona ellers var stagnerende, er der altså vækst at hente online.
- Der er ingen tvivl om, at e-handel med dagligvarer nu og i fremtiden vil være et vigtigt forretningsområde, da de kæder, der tilbyder en kombination af fysiske butikker og digitale universer, vil stå stærkere end kæder, der kun er til stede ét af stederne, skriver Retail Institute Scandinavia i analysen.